יום שני, 30 במאי 2016

מדוע לפעמים לא כדאי להקשיב לגברים אוסטרים בגיל העמידה

פוסט זה פורסם לראשונה במסגרת עלון "סבאסבתא", עיתון פנימי לגיל השלישי במושב עין יהב

מהי זקנה עבורכםמה משמעות המילים גיל הזהב עבורכם? מה מתעורר בכם למשמע המילים הללו?
מרבית האנשים מצעיר ועד צעיר פחות מתכחשים לרעיון זקנה, למרות שהיא "עסקה בטוחה". אולי משום שהעסקה היא על פי רוב בין הגרועות, שאנו חתומים עליהם. המחירים שמתגלגלים עלינו עם ברכת ה-"עד מאה ועשרים" כבדים והמחשבה עליהם מעוררת התנגדות וחרדה. ד"ר ארווין יאלום, הפסיכיאטר הנודע, כינה את התחושות הפחד מפני המוות וסוף החיים הללו "להביט בשמש". כולם נמנעים מלהביט בהן ישירות. אך מידי פעם, בשורות מרות, למשל, חולי או מוות של אדם קרוב פוגעות "קרוב לבית" ומעוררות עימות בלתי נמנע עם תחושות אלה.

הגיל המבוגר מביא עימו התמודדויות עימן האדם הבריא, בדרך כלל, לא העלה בדעתו מעולם, שיאלץ להתמודד. הגוף כבר איננו עובד, כמו שהאדם הורגל לו בעברו. דימוי הגוף שהוטמע מאז ומתמיד באדם הבריא מתערער. זהו תהליך, שפוגש את כולם עם הגיל המבוגר, ומטבע הדברים מעורר חרדה מהעתיד לבוא. לרוב, אנשים נוטים לדחוק לאחור רגשות אלה ורובם גם מצליחים לזמן מה. אולם, כאן עולה שאלה של איכות חיים, שדחיקת הרגשות המאיימים מונעת. ואכן, קיימת דרך להתמודד עם רגשות אלה באופן מועיל.

תוצאת תמונה עבור משפחה סבא סבתא

במשך שנים רבות האמינו, שאין טעם להתחיל בטיפול נפשי בגיל הזקנה. אמונה זו החלה מאמירה של אבי התחום, אדון אוסטרי בגיל העמידה, ד"ר זיגמונד פרויד, כי מגיל 50, אין טעם בטיפול נפשי, משום שבגיל זה נפש האדם כבר מקובעת ואין לשנות אותה או במילים אחרות (מחמיאות אולי פחות) "אי אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים". מאה שנה מאוחר יותר אנשי טיפול הגיעו למסקנה, כי גם בגיל הזקנה ניתן ליהנות מהטוב שבקשר טיפולי ולשנות רגשות והתנהגות במצבי חיים מורכבים. כיום פועלות עמותות, ובתוכן למשל עמותת "עמך", אשר צברו ידע רב בטיפול בבני הגיל השלישי, דווקא במצבים נפשיים מורכבים כמו פוסט טראומה מורכבת בעקבות השואה. אולם, הטיפול הנפשי בגיל המבוגר איננו מוגבל דווקא לחולי נפשי. יש בו בכדי להקל על מצוקות יום יומיות, אשר מגיעות עם הגיל, להתמודד עם סיפורי חיים מורכבים, אשר צפים ועולים בגיל המבוגר (יש הקוראים לכך חשבון נפש). עיקר תפקיד הטיפול הנפשי בגיל השלישי הוא לשמור על נפש בריאה ו"נקייה" בכדי לאפשר בריאות והחלמה של הגוף ובכדי לטפח איכות חיים טובה ומציאת משמעות גם במצבים בלתי אפשריים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה